måndag 24 januari 2011

Tjena hejsan!



Vi sliter på som små blå här i skolan och kunskapsinhämtandet pendlar mella teori och praktik. Under de senaste skoldagarna har vi lärt oss att kommunstyrelsen lämnar motioner till kommunfullmäktige som tar beslut i olika frågor som rör oss Kumlianer. Vi har diskuterat avgifter för sopor, landstingets uppgifter och konstaterat att det är skatt som gör att eleverna får skollunch, böcker och möjligheten att gå till skolan varje dag, helt gratis! Lika gratis är det att visa upp sina kunskaper om hur kommunen styrs mm. på torsdagens läxförhör. Gratis är gött!

Vi har en dialog med kommunalrådet Katarina Hansson och hoppas att vi ska kunna få till ett studiebesök på stadshuset innan sportlovet. Det är fullt upp både för politiker och elever så vi får hålla alla tummar för att det går att ordna! Oj, oj ,oj så spännande det ska bli att få höra vad våra politiker har för tankar och planer då det gäller Kumlas hållbara utveckling. Vår framtid!

Här kommer med tiden ett urval av klassens frågor (till politikerna)att läggas ut:

25/1 2010 SO-lektionen

1. Hur tänker ni göra för att ta hand om miljön i Kumla?

2. Ungefär hur många jobbar det i stadshuset?

3. Har ni någon burkinsamling i stadshuset?

4. Hur ska vi få en hållbar framtid när ni satsar så lite pengar på skolan?

5. Hur tror ni Kumla ser ut om 5 år?

Klass 7c



//Fröken Rosenkvist

4 kommentarer:

  1. Hej alla i 7 c!

    Kul att läsa om allt ni jobbar med! Det är bra att ni lär er hur en kommun fungerar med skatter och sånt och hur saker och ting bestäms.
    Jag har själv tänkt att det vore kul att komma och hälsa på er så småningom. Vi hittar nog en tid framöver!

    Läs gärna vad jag har skrivit i min blogg idag om arbetslag. Jag skulle gärna vilja att ni elever - (och ni lärare med) - skrev lite om hur ni tycket det funkar när era lärare arbetar i arbetslag, om ni märker av det överhvudtaget och isåfall hur.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag märker att mina lärare jobbar i arbetslag efter som man märker att dom kommer överens om vissa saker vi ska göra och så.

    Du är välkommen till skolan särskilt till matten när vi jobbar med något tråkigt!:D

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Skriv gärna era inlägg och svar angående arbetslag också på min blogg utifrån mitt inlägg där -då kan fler ta del av dem! Vi hörs!

    SvaraRadera