onsdag 12 januari 2011

NO nytt vecka 2

Naturligtvis ska ni inte lära er alla grundämnen i periodiska systemet utantill. Men sången var väl ganska rolig, tycker jag!

Periodiska systemet ska vi dock lära oss att använda till det vi behöver kunna i kemi. Det vi måste förtå är däremot hur en atom är uppbyggd med positiva protoner, oladdade neutroner och negativa elektroner. Ni måste också förstå att det finns olika slags atomer och att atomer av en viss sort bygger upp ett grundämne.

Mendelejev, ryssen som 1869 presenterade och ställde upp de grundämnen man då kände till i ett periodiskt system har vi pratat lite om denna vecka. Han var ju också så smart att han lämnade luckor i periodiska systemet för grundämnen som ej var upptäckta då han levde.

Under onsdagens praktiska lektioner hann vi också göra laborationer då vi lärde oss känna igen några gaser som ofta bildas vid kemiska reaktioner. De gaser vi undersökte var koldioxid, syrgas och vätgas.

Hej svejs Maria

2 kommentarer:

  1. Hej på er i 7c!
    Jag läste just att ni håller på med periodiska systemet i kemin! Jag minns när jag lärde mig det när jag gick på högstadiet för länge se'n! Vi höll på med en del experiment som ibland var lite otäcka, men jag kommer faktiskt ihåg en hel del fortfarande idag. Det tror jag beror på att det man gör, ser och upplever själv, det lär man sig bättre. Och man kommer ihåg det längre och bättre! Sedan har jag alltid tyckt om ord och bokstavskombinationer så jag tyckte det var kul att lära mig att Au är guld, Fe - järn och Pb - bly osv! Lär er det ni också! Kemi är kul och spännande!

    SvaraRadera
  2. Hej Mait!
    Roligt att du läser vår blogg. Vi gillar mest att experimentera, helst ska det smälla och brinna. Men vi märkte när vi var på vattenverket att det är bra att känna till några grundämnen. Och fler grundämnen kommer vi att lära oss.

    Marias mentorsgrupp

    SvaraRadera