tisdag 8 februari 2011

En obekväm sanning



Under måndag eftermiddag så såg vi Al Gores film En obekväm sanning. Den satt som ett smäck nu när vi har tema Hållbar utveckling.

Efter filmen hade vi en kortare gemensam reflektion och under veckan ska vi jobba med recension och förhoppningsvis smitta våra familjer och andra med de nya insikter vi fått om hur vi kan leva våra liv lite mer medvetet miljöhyggligt.

Under kommentarer se vad filmen fick oss att fundera över(klassen fyller påde närmaste dagarna)

12 kommentarer:

  1. Booo! >w<

    Var tvungen att starta ett Google-konto =3=

    Men iaf, Det jag funderade mest över var det här med golfströmmen.Jag menar om Grönland smälter så kommer golfströmmen sluta att fungera och då blir det en istid! O.o
    Det räcker med den kalla vintriga kylan just nu ju -w- Palla ha det mkt värre 8D

    SvaraRadera
  2. tjaaa arrazuu here :)


    först vill jag säga att filmen var ass bra och rekommenderar den till alla :))

    Filmen fick mig inte att fundera på något utan den fick mig innsé att vi verkligen har en dålig miljö och att vi måste göra något åt det, men som man säger det är ju lättare att säga än att ha det gjort klart det är liksom, men om man verkligen vill så kan man. Det handlar inte bara om att vi har dålig miljö just nu utan om framtiden också men om vi gör något kan vi i alla fall göra det lite bättre än om vi inte gör något (det är inte komplecerat) det är vad jag har sett i alla fall. Ska vi snacka om filmen tycker jag att den förkännar en applåd jag menar man kanske inte tänker på hur dålig miljö vi har om man hör det på radion eller tvn men när han gjorde den där filmen så var det något specielt som ringde klockan och man fattade verkligen att det var ett problem. Men enkla ord han gjorde filmen lärorik och inte så komplecerat eller vad man ska säga haha :)det är vad jag tyckte i alla fall.

    Lite lång text eller? :O

    SvaraRadera
  3. Kanon att ni är inne här och kommenterar nu! Vill gärna få höra mer om din istidsteori Laksana! Håller med dig Arazu om att vill man verkligen göra något för miljön så kan man det!

    Erica : )

    SvaraRadera
  4. Möh!

    Kolla bara på filmen?? -^^-

    Asså jag och Arazu e ju de bästa! Vi e dom enda som kommenterade! x'D

    SvaraRadera
  5. en bra film är allt jag säger =D

    /benjamin

    SvaraRadera
  6. SNORFAGER!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHA!!!!!

    SvaraRadera
  7. Asså Erica? O.o

    Kolla in tiden! Det står att jag kommenterade kl 03.58 fast klockan e bara 12.59!!!!
    Fixa det? -^^-

    SvaraRadera
  8. Kan inte du typ lägga ut en bild på johnbauer?
    för vi sammarbeta ju med dom denna vecka ☆〜(ゝ。∂)
    Skulle vara rätt kul att dom får ett eget inlägg ☆*:.。. o(≧▽≦)o .。.:*☆

    SvaraRadera
  9. HAHAHAH laxii du kommenterar messt hahah guud vad rolig du är alså hahah;) och benjamin nicceigt namn alså haha :))aha laxii klart vi är bäst haha.

    håller med laxi vi borde få göra typ ett inlägg om jhonbauer och sen typ lägga ut några av våra bilder som vi fick redigera? skulle vara kul haha jag tyckte allas blev jätte fina (vi råkade se några när vi var med jhonbauer ) hahah

    //Arazu

    SvaraRadera
  10. alså jag skämta jag mena såklart John Bauer

    SvaraRadera
  11. Haahahahhahahaha ♪───O(≧∇≦)O────♪
    Men, Duh! såklart jag kommenterar mest! (≧w≦)

    Jag äger ju ☆*:.。. o(≧▽≦)o .。.:*☆

    men ellerhur! John Bauer ska få ett eget inlägg! ( ̄^ ̄)ゞ

    SvaraRadera
  12. En måndags eftermiddag gick jag och min klass till Kumla bibliotek för att se en film. De flesta hade med sig godis som är gott, Såklart! Vi såg I alla fall på filmen, En Obekväm Sanning som är gjord av Al Gore. Filmen handlar om hur Al Gore berättar om den hemska sanningen att om vi inte ändrar vårat beteende så kommer vi inte leva länge till. Han berättade alltså om miljön hur det såg ut förut, nu och hur det kan se ut i framtiden. Om jag pratar lite mer invecklat om filmen så pratade han om hur glaciärer smälter och hur vatten ytan höjs. Han pratade också om växthus effekten och en massa andra saker som har med miljön att göra. Jag ger filmen en stark 4a i en skala 1 – 5. Jag rekommenderar att ni kollar på den. Om jag skulle ställa 2 frågor som gäller filmen så skulle det vara: Tycker du Al Gore skulle blivit president i USA? Tror du det skulle bli bra eller dåligt? Det här var min film recension av Martin Winsryd. (: Maria tvingade mig XD :D

    SvaraRadera