måndag 17 september 2012

Kommunfullmäktige 17 sep

Ikväll besöker vi, alla nior på Vialundskolan, Kumla kommunfullmäktige.
Förbered dig eller efterarbeta besöket genom att studera länk mm nedan:

http://www.kumla.se/download/18.4514a9ba1385277f6ca70/1341479948334/Kumla+kommuns+organisation.pdf

Vad visar diagrammet nedan?
 
Mentorerna.

söndag 16 september 2012

Arbete med Judendom

Här är en film med presentationen om judendom som vi hade måndagen den 10/9.
 
 
 
 
/Dan

torsdag 13 september 2012

Höglösningar

Torsdag den 13 september var vi ute vid Kvarntorp och tog prover på slaggmaterialet man hämtat från högen. Som ni säkert vet  kommer det i framtiden förmodligen att läcka ut vatten med farligt innehåll från Kvarntorpshögen då den svalnar.

Våran uppgift är att titta på hur problem med lakvattnet  kan förhindras. Det vi mätte var pH-värde, konduktivitet och reaktionsbenägenhet på vattnet som man låter rinna genom tunnorna. Vattnet löser ämnen i slaggen.

Vi kommer åt mycket av det centrala innehållet i kemi genom att arbete tillsammans med forskare från Bergskrafft och Örebro universitet, men inte bara genom att läsa av digitala siffror på olika mätinstrument på försökstationen. Mentor Maria måste nog tänka till ordentligt!!!

Hur som helst siffrorna kommer att presenteras på hoglosningar.blogg.se, där kan vi följa vad som händer.
Trevligt att så många elever anmälde sig frivilligt att följa varje torsdag :-).

Trevlig helg önskar Maria

måndag 3 september 2012

Kunskapskrav för E år 9 Engelska

Sekreterare: Ljubica Topic


Vi har diskuterat om och brutit ner kunskapskraven i engelska år9, för att vi ska förstå dessa bättre.



* Vi ska kunna läsa och förstå olika slags texter om saker vi känner igen.

* Vi visar att vi förstår genom att sammanfatta och diskutera texterna, och det vi hört. Vi ska även komma med egna åsikter ang. det vi läst och hört.

* Vi ska förstå enkla instruktioner på engelska.

* Vi ska komma på och använda olika strategier för att lära oss på ett så bra sätt som möjligt.

* Vi ska kunna välja texter från t.ex. böcker, tidningar, T.V, m.m. och använda innehållet när vi själva skriver och pratar engelska.

* I tal och skrift ska vi uttrycka oss så att en engelsmann förstår. Vi håller oss till ämnet i samtalet och texten.

* Vi får och ger kritik och använder den för att bli bättre.

* Vi ska anpassa vårt språk till vår publik.

* Vi känner till engelsktalande länder och hur man lever där.