onsdag 21 mars 2012

Når vi målen?

Hur bedömer vi de texter vi skrivit om familjen?
Vad behöver du utveckla?
Vilka framsteg har du gjort?
Hur formulerar vi en utvärdering/opponering på bästa sätt?
Hur genomför vi denna?

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters inne­håll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.


Beslut(togs på onsdagens lektion i svenska):


När man är klar med sin berättande text om La Familia så skriver man upp sig på en lista i klassrummet. Nästa hen(alltså han eller hon) som blir klar skriver upp sitt namn. Man arbetar parvis allt eftersom.


Man ska opponera eller kommentera kamratens text genom att skriva ett wordokument där man utifrån målen lyfter fram starka och svaga delar i texten.


Plocka gärna fram det avsnitt av texten som du finner vara det bästa och försök utröna vad det är som gör att just den delen av texten blir så bra!


Sekreterare: Erica




onsdag 7 mars 2012

Swedbank och bolån

Dagens lektioner startade på Swedbank i Kumla och Calle Åberg lärde klassen om bolån och saker som är bra att veta då det kommer till husköp. Lagfart, pantbrev, försäkringar, vad en betalningsanmärkning kan innebära då det kommer till att man vill ha lån, lånelöfte, driftskostnader osv. Mycket lärorikt!

Lärandet fortsatte på Vialunskolan lektionen efter studiebesöket då Kristoffer Åberg tillsammans med klass 8c jobbade vidare med uppgifter som mailats till klassen, från banken. Se nedan. Allt helt i linje med vårt pågående arbete med hushållsekonomi.




Erica : )